Categories
Mikrobiom, SUPLEMENTY DIETY

Mikrobiom – ten temat zyskał popularność w ostatnich latach, przez co może wydawać się czymś nowym. Faktycznie, do niedawna zbadanie mikroflory jelitowej było niemal niemożliwe. Dziś już wiemy, że mikrobiom stanowi naszą integralną część od narodzin. Wraz z rozwojem nauki wiemy coraz więcej o tym jak dbać o mikrobiom jelitowy i dzięki temu poprawić stan zdrowia. Dowiedz się czym jest mikrobiom człowieka i jak poprawić swój stan zdrowia dzięki kilku prostym krokom.

Co to jest mikrobiom?

Mikrobiom to zespół wszystkich mikroorganizmów, które żyją w jednym środowisku. Mają go nie tylko ludzie, ale również zwierzęta, rośliny, czy grzyby. Mikrobiom w organizmie człowieka znajduje się w różnych częściach ciała – np. w drogach oddechowych, czy układzie pokarmowym. Możemy wyróżnić między innymi mikrobiom w jelitach, mikrobiom skóry, a nawet pochwy.

Jak mikrobiom się w nas tworzy?

Mamy go od narodzin – mikrobiom to zbiór genomów drobnoustrojów zasiedlających ludzki organizm. Skąd się bierze?

1️⃣ W większości przypadków ludzie dziedziczą mikrobiom jelitowy po matce, podczas porodu naturalnego oraz karmienia piersią.

2️⃣ Mleko matki zawiera związki, których niemowlę nie jest w stanie strawić, ale to one wspomagają rozwój dobrych bakterii jelitowych, ponieważ ich zadaniem jest odżywianie tych mikroorganizmów.

Mikrobiom, czy mikrobiota jelitowa? Podstawowe różnice

Gdy szukasz informacji na temat bakterii jelitowych i ich wpływu na zdrowie człowieka, możesz spotkać się z dwoma głównymi pojęciami –  mikrobiom i mikrobiota jelitowa. Najkrócej mówiąc, mikrobiota to wszystkie drobnoustroje zasiedlające organizm człowieka. To między innymi bakterie, grzyby, a także wirusy i archeony. Choć niektóre z nich mogą wywoływać choroby, wiele innych ma pozytywne działanie na ludzkie zdrowie.

Co potrafią mikroorganizmy żyjące w jelitach?

  1. Przede wszystkim wzmacniają ochronę organizmu i regulują układ odpornościowy.
  2. Gromadzą składniki pokarmowe, których nie możemy strawić i przekształcają je w substancje chemiczne i hormony.
  3. Wspomagają syntezę witamin.
  4. Pomagają regulować masę ciała dzięki udziale w metabolizmie organizmu.

To właśnie dobre bakterie odgrywają tak istotną rolę w utrzymaniu ludzkiego organizmu w zdrowiu. Należą do nich:

  • Bacteroidetes (wspomaga układ odpornościowy i rozkład niestrawionego błonnika)
  • Akkermansia (łagodzą stany zapalne i wzmacniają ściany jelit)
  • Christensenella (na ogół występują u ludzi genetycznie szczuplejszych)
  • Lactobacillus (chroni jelita przed nieprzyjemnymi organizmami, w tym Candida albicans, który wywołuje grzybicę pochwy)
  • Bifidobacterium (chronią jelita przed wrogimi mikroorganizmami i rozkładają niestrawiony błonnik)

Poza bakteriami ważne są też związki chemiczne takie jak kwas masłowy, który ma silne działanie przeciwzapalne i pomaga kontrolować wzrost komórek tworzących ściany jelit. Dzięki temu toksyny i niepożądane bakterie nie wnikają do jelit.

DOBRE BAKTERIE W JELITACH

Jak dbać o mikrobiom w jelitach?

Badania pokazują, że mikrobiom kształtuje się w dużej mierze w ciągu pierwszych lat życia. Na szczęście możemy zadbać o niego i poprawić jego stan w każdym wieku. Zmiana rodzajów bakterii w jelitach może zmniejszyć występowanie chorób lub złagodzić ich przebieg.

Nie ma jednej recepty na to, jak poprawić mikrobiom jelitowy, bo organizmy ludzi różnią się stanem zdrowia i wynikającymi z niego potrzebami.

Czynniki wpływające na mikrobiom to przede wszystkim odpowiednia dieta. Na dobry mikrobiom człowieka wpływ mają pokarmy bogate w błonnik, które na dłużej zaspokajają głód dlatego, że są wchłaniane wolniej przez bakterie w jelitach. Warto wiedzieć, że posiłki zawierające błonnik nie tylko dają nam poczucie sytości, ale również odżywiają mikrobiom (dotyczy to w szczególności warzyw i ziaren), m. in. Bifidobacteria. Dodatkowo, według badań przeprowadzonych przez Institute of Human Nutrition Uniwersytetu Columbia, spożycie większej ilości błonnika poprawia jakość snu. Ponadto zwiększają poziom kwasu masłowego, którego pozytywną rolę już znamy .

Niektórych związków nie jesteśmy w stanie dostarczyć w wystarczającej ilości jedynie przez pokarm. Poza odżywianiem, warto zatem rozważyć stosowanie takich probiotyków i prebiotyków, które zawierają substancje wspomagające pracę jelit oraz mogą je uszczelniać. Jednak przede wszystkim należy kierować się swoimi indywidualnymi potrzebami. Warto przeprowadzić w tym celu badania i skonsultować kolejne kroki ze specjalistą.  Szczególną uwagę na odbudowę mikrobioty jelitowej należy poświęcić podczas i po antybiotykoterapii.

Jak dostarczyć składników dobrych dla jelit i mikrobiomu? Przykłady

Istnieje wiele naturalnych produktów, które zawierają składniki wpływające pozytywnie na mikrobiomu. Nie musimy jechać daleko, by je znaleźć – sporo z nich to owoce i warzywa, które rosną lokalnie, w Polsce. Oto kilka produktów, które wspomogą pracę jelit (oczywiście w odpowiedniej ilości).

Kapusta 🥬

To bogate źródło błonnika oraz przeciwutleniaczy. Kapusta ma działanie przeciwbakteryjne, przeciwwirusowe, reguluje kwasowość żołądka, uszczelnia jelita i wzmacnia odporność. Sok z ekologicznej kiszonej kapusty znajdziesz w For YourProtection.

Ocet jabłkowy 🍏

Ocet jabłkowy jest świetnym dodatkiem do diety odchudzającej, ponieważ przyspiesza metabolizm komórkowy i wspomaga perystaltykę jelit. Ponadto reguluje pH żołądka, obniża „zły” cholesterol i reguluje poziom glukozy. Bazuje na nim For YourSlim.

Burak 🍠

Reguluje ciśnienie krwi i pracę serca. Działa też przeciwgrzybiczo, przeciwbakteryjnie i przeciwwirusowo oraz obniża poziom złego cholesterolu. Co istotne z perspektywy mikrobiomu człowieka – uszczelnia jelita. Znajdziesz go w For YourRecovery, który został stworzony z soku z ekologicznego buraka kiszonego.

Jak wprowadzić składniki dobre dla jelit do swojej diety?

Dla dobrej pracy jelit i ogólnego stanu zdrowia kluczem jest zbilansowana dieta. To w jaki sposób się odżywiasz w zasadzie wpływa to kim jesteś – w końcu w procesie trawienia jedzenie staje się częścią Ciebie, trafia do Twojej krwi i całego organizmu.

Pomyśl o odżywianiu jak o bazie, na której budujesz swoje zdrowie. Jeżeli fundament będzie słaby przez niezdrowe odżywianie, to żadnej suplementy tego nie zastąpią. Najpierw zadbaj więc o podstawę, a potem zastanów się jak możesz wesprzeć swój organizm.

Czy warto wprowadzić suplementację i kiedy?

Jednak często nie jesteśmy w stanie spożyć tak dużej ilości jedzenia ile potrzeba, aby dostarczyć właściwą dawkę składników dla poprawienia pracy jelit, czy innych narządów. Nie możemy też odstawić całkowicie innych produktów i postawić tylko na te, działające pozytywnie na jeden organ – balans w diete jest niesamowicie ważny.

Wtedy warto wprowadzić suplementację, która może dostarczyć odpowiednie składniki w takiej ilości, która jest potrzebna organizmowi i wesprzeć procesy w nim zachodzące.

Jelita to „drugi mózg” człowieka. W jelitowym układzie nerwowym znajduje się aż 100 milionów komórek nerwowych oraz tyle samo neuronów, ile w mózgu kota!

Znaczenie mikrobiomu dla prawidłowego funkcjonowania organizmu

Mówi się, że jelita to „drugi mózg” człowieka, ponieważ w jelitowym układzie nerwowym znajduje się aż 100 milionów komórek nerwowych. Co ciekawe według Michaela Mosleya w nerwowym układzie jelitowym jest tyle samo neuronów, ile w mózgu kota!

W uproszczeniu, oś mózg-jelita działa na zasadzie sprzężenia zwrotnego. Oznacza to, że mózg wpływa na jelita i odwrotnie – jelita wpływają na mózg. Dzięki temu centralny i jelitowy układ nerwowy mogą się ze sobą komunikować poprzez połączenia nerwowe, immunologiczne i hormonalne.

Poza tym, obecność dobrych bakterii w jelitach może chronić organizm przed chorobami, nawet przed niektórymi odmianami raka, czy infekcjami grzybiczymi. Bakterie mają też częściowy wpływ na proces chudnięcia i tycia. Niektóre z nich potrafią regulować poziom cukru we krwi po posiłku albo pozyskiwać z jedzenia więcej energii, niż reszta.

Mikrobiom człowieka jest tematem wielu badań naukowych, które dostarczają jeszcze bardziej niesamowitych informacji. Pokazują, że stan flory bakteryjnej jelit (i nie tylko) ma faktyczny wpływ na zdrowie i samopoczucie ludzi.

Wpływ mikrobiomu jelitowego na stan emocjonalny

Zdrowie fizyczne i psychiczne wpływają na siebie wzajemnie. Z tego względu zmiana mikrobiomu może pozytywnie oddziaływać nie tylko na fizyczne samopoczucie, ale również na sferę psychiczną.

Naukowcy twierdzą, że mikroorganizmy potrafią manipulować zachowaniem i nastrojem. Modyfikują sygnały nerwowe w nerwie błędnym. W efekcie wydzielają toksyny, które mogą pogorszyć samopoczucie człowieka lub odwrotnie – wytwarzają chemiczne nagrody, dzięki którym czujemy się dobrze. Wiedząc co wpływa na mikrobiom i jak zadbać o dobre bakterie jelitowe możemy więc dbać o dobry nastrój i spokój psychiczny.

Czy możemy zmienić swój mikrobiom w pozytywny sposób?

Na szczęście, choć mikrobiom dziedziczymy po matce, możemy go zmieniać.

Badania przeprowadzone przez Arizona State Univeristy dowodzą, że manipulowanie mikrobiotą jest możliwe dzięki stosowaniu probiotyków, prebiotyków i zmiany w diecie. To świetna wiadomość, która oznacza, że nie tylko możemy wspomagać mikrobiom jelitowy w zakresie obronności organizmu, ale też walczyć z problemami takimi jak niezdrowe odżywianie, czy otyłość.

PIĘĆ FAKTÓW O MIKROBIOMIE 1. Pełni ważną rolę w procesach życiowych każdego człowieka. 2. Wspomaga trawienie. 3. Chroni przed infekcjami. 4. Może pomóc w walce z problemami takimi jak niezdrowe odżywianie, czy otyłość. 5. Istotny jest zarówno rodzaj dobrych bakterii w jelitach, jak również ich różnorodność.

Warto zapamiętać – najważniejsze informacje o mikrobiomie człowieka

👉🏼 Mikrobiom pełni ważną rolę w procesach życiowych każdego człowieka – wspomaga trawienie oraz chroni nas przed mniej i bardziej poważnymi infekcjami.

👉🏼 Mając wiedzę na temat potrzeb mikrobiomu i stanu swojego organizmu możemy w pozytywny sposób wpływać na kształtowanie mikrobioty jelitowej.

👉🏼 Istotny jest zarówno rodzaj dobrych bakterii w jelitach, jak również ich różnorodność.

By Aleksandra Dyl

Projektantka treści i kreatywna dusza. Praktykuje jogę, interesuje się psycholgią i tematyką well-being. W wolnym czasie ogląda obrazy i filmy. Często można ją spotkać z kubkiem kawy specialty w ręce.

8 replies on “Mikrobiom człowieka – co to jest i jak o niego dbać?”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *